2017. szeptember 15. 20:47 - ncseb

DIY: Board Computer készítése házilag Opel TID kijelzőre

Csináljunk fedélzeti számítógépet a középső dátum kijelző TID-re.A feladat nem egyszerű,de nem is olyan vészes,aki barkácsolt már legalább 10 alkatrészből álló elektronikát annak talán nem lesz nagy kihívás.Alap Arduino kezelés nem árt hozzá! 



Egy lelkes Brazil programozó készítette és szabadon felhasználható,a program portugál nyelven íródott,az alul letölthető változat menü rendszerét angolra fordítottam,még nem végleges! 


Mit tud a Board-computer (későbbiekben BC):


A menük sorban :

Dátum       : év/hónap/nap
Autonomia   : a pillanatnyi sebesség és üz.fogyasztás alapján kiszámolja a tankban lévő üzemanyaggal még megtehető utat.
Akkumulátor : az aktuális akku állapot,min. és max. érték kijelzés
Távolság    : az elindulástól számított út távolsága,az összes megtett út távolsága.
Fogyasztás  : pillanatnyi,km/h,átlag,liter/km adatok.
Sebesség    : pillanatnyi,átlag,maximum,?.

tid_display.gif

Az építéshez szükséges anyagok: 

1x Arduino Nano (vagy más kompatibilis változat)  beszerzése itt.
1x lyukacsos próba panel beszerzése itt.
6x ellenállás 100K  beszerzése Lomex alkatrész áruház,van web shop is,vagy egy készlet itt.
2x ellenállás 10K    beszerzése Lomex alkatrész áruház,van web shop is,vagy egy készlet itt.
2x zener dióda 5,1 V  beszerzése Lomex alkatrész áruház,van web shop is,vagy egy készlet itt.
1x feszültségszabályozó 7809 (nem kötelező, de jó ha van)  beszerzése Lomex alkatrész áruház,van web shop is.
2x gomb (vagy gombos ablaktörlő kar Astra / Agile / Omega / Vectra ) 
9x vezeték 1 méter hosszú (lehetőleg eltérő színű) 
2x huzal 5 méter (az injektortól és az üzemanyag jeladótól) 

Ajánlás :

- a vezetékek bekötésekor ne legyen gyújtás!
- a vezetékek szigetelésére zárlat elkerülése végett ügyeljünk!
- a szerelés idejére célszerű lekötni az akkumulátor saruját!
Az ebből adódó hibákért nem vállalok felelősséget.
 
A TID kijelző buherálás írásomban megtalálhatóak a kiindulási alapok.A kijelző kábelezése,bekötése :
tid_csat_labak1_1.jpg
Amire szükségünk lesz a kijelzőtől :
PIN 2 : a gyári rádió (ISO csatlakozó)  ant.kimenet (ez a rádió mögött is beköthető) 
PIN 6 : Test 31 / fontos hogy innen vegyük le!
PIN 9 : Sebesség jeladó
Pin 10 : SCL adat vonal
Pin 11 : SDA adat vonal
Pin 12 : MRQ adat vonal
 
A rádiótól :
Pin :  kulcs szál pozitív! - ezen a vezetéken a gyújtáskulcs elfordításakor 12V van ami a gyújtás levétele után is megmarad addig amíg a kulcs a gyújtás kapcsolóban van,kihúzása után megszűnik!
 
A BC kezeléséhez (bontóból vagy vatera / ebay weboldalkról) beszerezhető a gyárilag nyomógombos kialakítású ablaktörlő kar,erről az R / S gombokat kell az arduino nyomógomb jelzéseire kötni : 
ablkar1.jpg
(Ha ez nincs akkor 2 db. nyomógomb kell hozzá) Én átmenetileg ilyen dobozolt gombbal használom :
gombok04.jpg
A kapcsolási rajz :
tid_onboard_magyar1.jpg
A megépített kapcsolás a lyukacsos próba panelen :
panel_on_board.jpg
Az üzemanyag jeladó a bal oldali hátramenő kötegben vagy a kormány mögötti műszer csoportban is megtalálható,nálam kék-fekete csíkkal.(Astra G Z14XE)
Az injektor bekötése az akkumulátorhoz közelebb eső fúvóka testére (barna-piros vagy barna-zöld csíkkal).
A kapcsolási rajzon az AA/DIS-t a TID kijelzőtől kábelezett PIN 2-re kell kötni.

 

bekotes02.jpg

 

A gyári vezetékeket nem szükséges elvágni,elég rákötni a BC vezetékeit (kivéve a dátum kapcsoló szálat fenti kép)!

Javaslom forrasztani a későbbi kontakt hibák elkerülése végett,a le forrasztott vezetéket szigetelő szalaggal betekerni kötelező,az ezekből származó hibákért nem vállalok felelősséget.

Az Arduino programja Opel Astra G-re beállítva angol nyelvű menüvel letölthető innen.
 

 2018.09 :  TID_V08916.zip

Javítások,apró módosítások és egy új menüpont az - Auto Trip. - az új menüpont 3 másodpercenként léptetve megjeleníti a - Battery/Akkumulátor - Sa / átlagsebesség - TT / a reset óta eltelt üzemidő - Cf fogyasztás értékelés - CA / átlag fogyasztás - DT / reset után megtett távolság. Majd újra indul elölről.

A Cf és a CA fogyasztási értékek kijelzéséhez reset után legalább 8-10 km megtétele szükséges. Az Auto Trip. menü alatt az S gomb nyomásával állítható a megjelenési időtartam ami 3-6-9 sec. lehet. 

 

A BC működése : az indítókulcs elfordításakor a kijelzőn az üdvözlő szöveg,majd az utoljára használt menü kijelzés látható.
A gombokkal a menüben léptetve kiválasztható a kívánt kijelzés,a további almenübe a másik gombbal lehet léptetni.
Beüzemelés,tesztelés :

A gyújtáskulcs behelyezése és elfordítása után a kijelzőn az üdvözlő felirat fut át,ezt követően a dátum (ha semmi nem látható) a gomb nyomásakor az első menü az Autonomia kijelzés jelenik meg,ezt követően a Battery kijelzésen (2 másodperc múlva) az akku feszültség látható.

Ezek után belépsz az Options ← azon belül a Debug menübe,(itt ellenőrizheted hogy a bekötések rendben vannak),a

NiTnq% - az üzemanyagszintet mutatja %-ban (csak gyújtáson)

RPM – motor fordulatszámot (feltéve hogy jár a motor)

FlagDS – a járó motort 0 a leállított motor 1 értéket jelez

SW.v – az aktuális program verziószámot mutatja

 

Menü pontok :

Dátum (vagy üres az alsó kijelzés)

Autonomia – a hátralévő üzemanyaggal megtehető út (30 sec. is lehet amíg kiszámolja)

Battery – az aktuális akku feszültség / gombnyomásra : legalacsonyabb / max. szint

Distance – a megtett távolság amióta elindult a motor,összes

Cons.ption – üzemanyag fogyasztás,Liter/Km,pillanatnyi,átlag,óránként,összes

Traveltime – utazási idő amióta elindult a motor,összes

Speed – sebesség,óránként,átlag,max.

Options - >Reset – nullázza az összes megtett utat,az utazási időt,a max. sebességet

- >Save – menti a memóriába az épen aktuális eredményeket

->Calibrate – lásd lejjebb.

->Debug – lásd feljebb

->Back – visszalép a főmenübe

 

A calibrate menüben lehetőség van finom hangolásra,a Fuel up/down menüben fel vagy le állítható a mért fogyasztási érték,pl. teletankolsz utazol 100km-t a Cons.ption menüben megnézed a teljes fogyasztást,megint teletankolsz a beletankolt mennyiséget tudod itt pontosítani. 

UPDATE  Mire érdemes figyelni :

A gyári rádió csatlakozójában az antenna jelzésű kimeneten kapcsol 12V-ot,ebben 2.db. vezeték van.Az egyik a gyári tető antennához csatlakozik (az eredeti tetőantennában jel erősítő áramkör található). A másik vezeték a TID kijelzőhöz megy ami a rádió bekapcsolásakor megjeleníti a dátumot, ezt el kell vágni a kijelző csatlakozójánál,ha nem vágod el akkor a rádió bekapcsolásakor +12V kerül az Arduino AA/DIS d2 bemenetére és tönkre megy az Atmel! A visszajelzések miatt írtam le.. 

Az arduino BC a gyújtás levétele után érzékeli  hogy nem jár a motor ekkor a TID kijelzőn a *GoodBye* felirat látható eközben lementi az EEPROM memóriába a mért adatokat,ha gyújtáskulcs elfordítása (motor leállítása) után egyből kirántjuk a kulcsot mielőtt megjelenne a fenti felirat,nem lesznek mentve az aktuális utazás alatti adatok!  

 

A program készítője szerint még fejlesztés alatt áll,de teljes értékűen használható!

28 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ncseb.blog.hu/api/trackback/id/tr112867976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szugyi29 2017.11.07. 19:04:46

Heló a kapcsolóval az 5V-ot kapcsolom a d10 és d11 re vagy éppen meg szakítom?
Illetve a két GND-t összelehet vonni?

ncseb 2017.11.10. 19:45:16

@szugyi29: Szia. Célszerű két db. nyomógombot használni,a két gomb egyik lába közösen összekötve a GND a másik lábuk a D10,D11-re. Lenyomáskor testet kapcsolnak az Ardu digit bemenetére.

Molnár K László 2017.11.16. 21:20:55

Szia. Tudnál véletlen megoldást arra, hogy ha bekapcsolom a világítást a kocsin, akkor ne kapcsoljon ki a TID ? Köszi.

ncseb 2017.11.16. 21:41:00

@Molnár K László: Szia. A TID kijelző a 4-es pinen kapja a világítás kapcsolótól a + 12V-ot,lehetséges hogy a 6 láb vezeték amin a testet kapja elszakadt vagy megsérült.Azt mérd meg van e test azon a szálon,vagy tegyél oda áthidaló vezetékkel testet és próbáld ki. Gyújtáson működik teljes fényerővel a TID?

Molnár K László 2017.11.16. 21:44:10

Köszi. Gyújtáson tökéletes, gyújtás nélkül ha a rádió ( már cserélve lett, nem gyári ) működik akkor óra+hőfokot mutat, de már a helyzetjelző bekapcsolására is elsötétedik a TID. Rádió nélkül ugyanezt produkálja. Ha kiveszem a rádiót teljesen, akkor is kikapcsol a TID ha ráadom a világítást. Fényerő szabályzóra nem reagál semmit.

ncseb 2017.11.16. 21:47:21

@Molnár K László: A fényerő szabályzóra reagál a műszercsoport háttér világítása?

Molnár K László 2017.11.16. 21:48:38

Igen azok reagálnak. A rádió is reagál, ha bekapcsolom a világítást, halványabb a háttérfénye.

ncseb 2017.11.16. 21:58:18

Ok,akkor csak a kijelzőnél lehet tovább nyomozni a hibát, a csatlakozóban lévő 4-es pint kellene műszerrel megmérni (ha nincs rá lehetőséged) akkor a csatlakozónál vágd el a szálat,ebben az esetben gyújtáson mindig teljes fényerővel fog világítani és független lesz a fényerő szabályzótól. Esetleg bontóban kellene kipróbálni (rá dugni) egy másikat.

Molnár K László 2017.11.16. 22:06:04

Köszi :-) Délelőtt kipróbálom. Szép estét.

csunko 2018.03.23. 21:24:05

Szia

Esetleg tudnál segíteni nekem összeálítani hogy mit kellene vennem és hogy honnan ?

ncseb 2018.03.24. 14:58:15

@csunko: Szia. Módosítottam a leírásban minden benne van! Köszönöm hogy jelezted! Az ablaktörlő kar beszerzése nehézkes,ebay-en lehet találni bontottat de arany árban adják. A külföldi rendelésben kellene segítség? (itthon a vatera és a jófogás oldalakon is beszerezhetőek a szükséges alkatrészek igaz dupla vagy tripla áron viszont gyorsabban mint kínából rendelve).

csunko 2018.03.24. 15:27:44

Szia neseb.
Mennyibe kerülne kompletten ha magyarországon veszek mindent ?
Kapcsoló nélkűl ?

Köszönöm

csunko 2018.03.24. 20:14:34

Szia

Esetleg tudnál küldeni egy email címet ahól tudnánk beszélgetni ?

Köszönöm

ncseb 2018.03.25. 17:32:53

@csunko: Itthon (a jófogáson néztem) Arduino Nano 1000.-Ft,a lyukacsos próba panel a Lomex-nél 400.ft a többi apró alkatrész kb. 500.-ft.

DarthMalak 2018.08.24. 07:35:11

Szia!
Szeretném én is összerakni ezt a cuccot ,viszont lenne egy kérdésem:A letöltések között találtam egy f betüs letöltést az Opel astra F-hez való?Nekem egy 1995 Opel Astra F kocsim van c 14 nz motorral.A kijelzöje nem olyan mint a képen mert az enyim csak 1 soros és bal oldalt van az ora középen az esetleges infok gondolom én hogy az 8 vagy 10 karaktereses"itt jelenik meg a dátum",jobb oldalon pedig a hőfok.Erre is jo ez a progi?

ncseb 2018.08.24. 21:05:17

@DarthMalak: Szia. Ez csak a két soros TID kijelzőkhöz használható. ( Triple Info Display )
A letöltéseknél van "f" és "s" jelzésű ami,az f a (fast) jelenti az s (slow) lassú,ezek a kijelző kommunikációjára vannak beállítva.Régebbi kijelzőkhöz a lassabbat ajánlott használni.
Az F astrához ezen a vonalon indulj el : www.mikrocontroller.net/topic/19516

DarthMalak 2018.08.27. 11:39:33

Szia !Köszönöm válaszod,de sajnos németül rosszul tudok mig a forditó az meg hülyeségeket ir,viszont az astra f tid helyébe jo lehet az astra G kijelzője?De még az is lehet ha picit értenék hozzá akkor elvben az ardunionak csak a cimet kellene átirni és müködhet ugy is?

ncseb 2018.08.27. 20:34:52

@DarthMalak: Szia. Elviekben ha az f Astrába bebarkácsolod a g Astra kijelzőjét alapból lesz idő és dátum kijelzésed,rákötsz egy g Astra külső hőmérőt akkor azt is kijelzi.
Viszont az arduino bemenetein a jelek már problémás lehet,az injektor,a sebesség jel,az üzemanyagszint jeladó értékek mások lehetnek így program módosítást kell csinálni ami komolyabb szakértelmet igényel. Egy szaki biztos tud segíteni a gyári jeladók eltérésében a két típus között.

Horváth Rómeó 2018.11.07. 19:06:38

Szia,
G astrám van, hiába kötöttem be kapcsolási rajz szerint, a TID kijelzőn nem történik semmi változás, úgyanúgy marad a dátum kijelzésem.
Van ötleted hogy hol keresem a hibát?

ncseb 2018.11.08. 20:38:47

@Horváth Rómeó: Próbáltad nyomkodni a gombokat? Az első menüpont a dátum kijelzés,a menü léptető gombbal tudsz tovább lépni. Ellenőrizd hogy a gomb megnyomásra a bemeneten a testet kapcsolja-e.
Vagy a kijelző 2. AA/DIS vezetéket nem vágtad el (fenti ábra) ebben az esetben az Arduino panel D2 lábára rákerülhet a 12V feszültség amit az Atmel proci nem bír el és tönkre megy.
Ellenőrizd hogy váltogatja a kijelző a dátumot úgy hogy a 2.AA/DIS lábára pozitívot adsz vagy elveszed egy 240-470 ohmos ellenálláson keresztül.
Léteznek olyan Astra TID kijelzők (igaz még nem jelezte felém senki) amik zárolva vannak ezt a gyári Op-Com szervíz programmal lehet feloldani.

icel 2019.04.20. 14:00:23

merhaba dostum bir konuda önerinize ihtiyacım var projenizi yaptım bir süredir kullanıyorum fakat menü geçişlerinde takılmalar oluşuyor özellikle autonomia sekmesinde tarihten sonra menü tekrar başlamıyor boş satırda takılı kalıtor arduino nano kullandım sizce arduino promini mi kullanmalıyım ve bu takılmanın sebebi ne olabilir teşekkürler

robotomi1996 2019.06.05. 21:33:34

Kedves NCSEB!

Először is nagyon szeretném megköszönni a cikket, abszolút hasznos volt elolvasni. Arduino területén jártas vagyok. Szeretném megcsinálni, hogy az alsó sorban a pillanatnyi fogyasztás értékem jelenjen meg. Szükségem lenne az "üzemanyag jeladó" kábelre. Ezt legegyszerűbben hol találom meg?
1999.12.hó G Astra Sedan 1.4 16V benzin autóm van.
Ez az üzemanyag jeladó kábel pontosan micsoda és honnan jön?

Előre is köszönöm a válaszodat!

ncseb 2019.06.05. 21:56:20

@robotomi1996: Üdv. A fent bemutatott kapcsolás az üzemanyag befecskendező (injektor) impulzusaiból számítja a fogyasztást,ezt bekötni motorkód-kapcsolási rajz alapján vagy műszeres méréssel közvetlenül az injektor csatlakozójában lehetséges.(ez utóbbi egyszerűbb). A kapcsolási rajzon az üzemanyag szint jeladó vezetéken nagyon lassan változó ellenállás érték mérhető,ezzel pillanatnyi fogyasztás érték mérés nem lehetséges.
Sok sikert!

robotomi1996 2019.06.05. 22:16:06

Váó, köszönöm a rendkívül gyors választ!
Tehát az injektor jelét kell bekötnöm a pillanatnyi fogyasztás mutatásához.
Ezt a motortérben tudom a legegyszerűbben elérni, ha jól értem.
A tűzfal másik oldalán, belül, az óracsoport mögött ez nem hozzáférhető?

Nézegettem a veramon oldalán is a leírásokat, de nem teljesen tiszta még mindig számomra a dolog teljesen. Jó lenne az általuk készített cuccnak egy lebutított verzióját egyszerűbben megvalósítani. Igazból az alsó sort szeretném csak változtatni, hogy dátum, pill.fogyasztás, fordulatszám, vagy a sebesség legyen megjelenítve egyenlőre. ezt egy gombbal szépen lehetne lapozni. remélem sikerül :D előre is köszi!

ncseb 2019.06.06. 20:36:27

@robotomi1996: Igazán nincs mit.A motorvezérlőtől megy az injektor vezetéke.A blogon linkelt Arduino-s program pont ezeket jeleníti meg,miért nem jó? Az utolsó verzióban van auto.trip menüpont,ez 3 sec. elteltével körbe lépteti a Battery/Akkumulátor - Sa / átlagsebesség - TT / a reset óta eltelt üzemidő - Cf fogyasztás értékelés - CA / átlag fogyasztás - DT / totál távolság méréseket.

robotomi1996 2019.06.06. 20:50:07

@ncseb:
A motorvezérlőhöz hogy férek hozzá pontosan?
A motor jobb oldalán van? Ott lesz valamelyik vezeték? (Melyik?)
De jó, sőt klassz, de nekem nincs szükségem ennyi mindenre. Nem akarom, hogy adott útról számoljon dolgokat stb. Ezekre nincs szükségem l, egy gombbal való vezérlésre szeretném megcsinálni, hogy a dátum, pillfogy, sebesség, rpm között lehessen váltani. Ehhez igazából csak a jel vezetékekre van szükségem. :)
Előre is köszönöm!!!

ncseb 2019.06.06. 21:30:55

@robotomi1996: Kapcsolási rajz nélkül nehéz feladat.Szerintem a legegyszerűbb az injektor csatlakozóján jelet mérni,általában 2 vezeték csatlakozik hozzá.A fenti kapcs.rajzon láthatod az Arduino bemenetének illesztését.Ha ez megvan lehet programozni,soros monitoron impulzus időket megmérni stb.stb.
Sok sikert,írd majd meg mire jutottál!

Misi_999 2022.03.07. 23:05:09

Tisztelt ncseb! El tudná magyarázni, hogyan működik a feszültség mérés? Gondolom nem feszültség osztó elvén, mert az üzemanyag szintmérő maximum 300 ohm körüli ellenállásához a 100kohm túl nagy ahhoz, hogy az arduino 10 bites A/D konvertere jól olvassa ki. Válaszát előre is köszönöm!
süti beállítások módosítása