Csináljunk fedélzeti számítógépet a középső dátum kijelző TID-re.A feladat nem egyszerű,de nem is olyan vészes,aki barkácsolt már legalább 10 alkatrészből álló elektronikát annak talán nem lesz nagy kihívás.Alap Arduino kezelés nem árt hozzá!
Egy lelkes Brazil programozó készítette és szabadon felhasználható,a program portugál nyelven íródott,az alul letölthető változat menü rendszerét angolra fordítottam,még nem végleges!
Mit tud a Board-computer (későbbiekben BC):
A menük sorban :
Dátum : év/hónap/nap
Autonomia : a pillanatnyi sebesség és üz.fogyasztás alapján kiszámolja a tankban lévő üzemanyaggal még megtehető utat.
Akkumulátor : az aktuális akku állapot,min. és max. érték kijelzés
Távolság : az elindulástól számított út távolsága,az összes megtett út távolsága.
Fogyasztás : pillanatnyi,km/h,átlag,liter/km adatok.
Sebesség : pillanatnyi,átlag,maximum,?.
Az építéshez szükséges anyagok:
1x Arduino Nano (vagy más kompatibilis változat) beszerzése itt.
1x lyukacsos próba panel beszerzése itt.
6x ellenállás 100K beszerzése Lomex alkatrész áruház,van web shop is,vagy egy készlet itt.
2x ellenállás 10K beszerzése Lomex alkatrész áruház,van web shop is,vagy egy készlet itt.
2x zener dióda 5,1 V beszerzése Lomex alkatrész áruház,van web shop is,vagy egy készlet itt.
1x feszültségszabályozó 7809 (nem kötelező, de jó ha van) beszerzése Lomex alkatrész áruház,van web shop is.
2x gomb (vagy gombos ablaktörlő kar Astra / Agile / Omega / Vectra )
9x vezeték 1 méter hosszú (lehetőleg eltérő színű)
2x huzal 5 méter (az injektortól és az üzemanyag jeladótól)
Ajánlás :

Pin 11 : SDA adat vonal
Pin 12 : MRQ adat vonal





A gyári vezetékeket nem szükséges elvágni,elég rákötni a BC vezetékeit (kivéve a dátum kapcsoló szálat fenti kép)!
Javaslom forrasztani a későbbi kontakt hibák elkerülése végett,a le forrasztott vezetéket szigetelő szalaggal betekerni kötelező,az ezekből származó hibákért nem vállalok felelősséget.
2018.09 : TID_V08916.zip
Javítások,apró módosítások és egy új menüpont az - Auto Trip. - az új menüpont 3 másodpercenként léptetve megjeleníti a - Battery/Akkumulátor - Sa / átlagsebesség - TT / a reset óta eltelt üzemidő - Cf fogyasztás értékelés - CA / átlag fogyasztás - DT / reset után megtett távolság. Majd újra indul elölről.
A Cf és a CA fogyasztási értékek kijelzéséhez reset után legalább 8-10 km megtétele szükséges. Az Auto Trip. menü alatt az S gomb nyomásával állítható a megjelenési időtartam ami 3-6-9 sec. lehet.
A BC működése : az indítókulcs elfordításakor a kijelzőn az üdvözlő szöveg,majd az utoljára használt menü kijelzés látható.
A gombokkal a menüben léptetve kiválasztható a kívánt kijelzés,a további almenübe a másik gombbal lehet léptetni.
Beüzemelés,tesztelés :
A gyújtáskulcs behelyezése és elfordítása után a kijelzőn az üdvözlő felirat fut át,ezt követően a dátum (ha semmi nem látható) a gomb nyomásakor az első menü az Autonomia kijelzés jelenik meg,ezt követően a Battery kijelzésen (2 másodperc múlva) az akku feszültség látható.
Ezek után belépsz az Options ← azon belül a Debug menübe,(itt ellenőrizheted hogy a bekötések rendben vannak),a
NiTnq% - az üzemanyagszintet mutatja %-ban (csak gyújtáson)
RPM – motor fordulatszámot (feltéve hogy jár a motor)
FlagDS – a járó motort 0 a leállított motor 1 értéket jelez
SW.v – az aktuális program verziószámot mutatja
Menü pontok :
Dátum (vagy üres az alsó kijelzés)
Autonomia – a hátralévő üzemanyaggal megtehető út (30 sec. is lehet amíg kiszámolja)
Battery – az aktuális akku feszültség / gombnyomásra : legalacsonyabb / max. szint
Distance – a megtett távolság amióta elindult a motor,összes
Cons.ption – üzemanyag fogyasztás,Liter/Km,pillanatnyi,átlag,óránként,összes
Traveltime – utazási idő amióta elindult a motor,összes
Speed – sebesség,óránként,átlag,max.
Options - >Reset – nullázza az összes megtett utat,az utazási időt,a max. sebességet
- >Save – menti a memóriába az épen aktuális eredményeket
->Calibrate – lásd lejjebb.
->Debug – lásd feljebb
->Back – visszalép a főmenübe
A calibrate menüben lehetőség van finom hangolásra,a Fuel up/down menüben fel vagy le állítható a mért fogyasztási érték,pl. teletankolsz utazol 100km-t a Cons.ption menüben megnézed a teljes fogyasztást,megint teletankolsz a beletankolt mennyiséget tudod itt pontosítani.
UPDATE Mire érdemes figyelni :
A gyári rádió csatlakozójában az antenna jelzésű kimeneten kapcsol 12V-ot,ebben 2.db. vezeték van.Az egyik a gyári tető antennához csatlakozik (az eredeti tetőantennában jel erősítő áramkör található). A másik vezeték a TID kijelzőhöz megy ami a rádió bekapcsolásakor megjeleníti a dátumot, ezt el kell vágni a kijelző csatlakozójánál,ha nem vágod el akkor a rádió bekapcsolásakor +12V kerül az Arduino AA/DIS d2 bemenetére és tönkre megy az Atmel! A visszajelzések miatt írtam le..
Az arduino BC a gyújtás levétele után érzékeli hogy nem jár a motor ekkor a TID kijelzőn a *GoodBye* felirat látható eközben lementi az EEPROM memóriába a mért adatokat,ha gyújtáskulcs elfordítása (motor leállítása) után egyből kirántjuk a kulcsot mielőtt megjelenne a fenti felirat,nem lesznek mentve az aktuális utazás alatti adatok!
A program készítője szerint még fejlesztés alatt áll,de teljes értékűen használható!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
szugyi29 2017.11.07. 19:04:46
Illetve a két GND-t összelehet vonni?
ncseb 2017.11.10. 19:45:16
Molnár K László 2017.11.16. 21:20:55
ncseb 2017.11.16. 21:41:00
Molnár K László 2017.11.16. 21:44:10
ncseb 2017.11.16. 21:47:21
Molnár K László 2017.11.16. 21:48:38
ncseb 2017.11.16. 21:58:18
Molnár K László 2017.11.16. 22:06:04
csunko 2018.03.23. 21:24:05
Esetleg tudnál segíteni nekem összeálítani hogy mit kellene vennem és hogy honnan ?
ncseb 2018.03.24. 14:58:15
csunko 2018.03.24. 15:27:44
Mennyibe kerülne kompletten ha magyarországon veszek mindent ?
Kapcsoló nélkűl ?
Köszönöm
csunko 2018.03.24. 20:14:34
Esetleg tudnál küldeni egy email címet ahól tudnánk beszélgetni ?
Köszönöm
ncseb 2018.03.25. 17:32:53
DarthMalak 2018.08.24. 07:35:11
Szeretném én is összerakni ezt a cuccot ,viszont lenne egy kérdésem:A letöltések között találtam egy f betüs letöltést az Opel astra F-hez való?Nekem egy 1995 Opel Astra F kocsim van c 14 nz motorral.A kijelzöje nem olyan mint a képen mert az enyim csak 1 soros és bal oldalt van az ora középen az esetleges infok gondolom én hogy az 8 vagy 10 karaktereses"itt jelenik meg a dátum",jobb oldalon pedig a hőfok.Erre is jo ez a progi?
ncseb 2018.08.24. 21:05:17
A letöltéseknél van "f" és "s" jelzésű ami,az f a (fast) jelenti az s (slow) lassú,ezek a kijelző kommunikációjára vannak beállítva.Régebbi kijelzőkhöz a lassabbat ajánlott használni.
Az F astrához ezen a vonalon indulj el : www.mikrocontroller.net/topic/19516
DarthMalak 2018.08.27. 11:39:33
ncseb 2018.08.27. 20:34:52
Viszont az arduino bemenetein a jelek már problémás lehet,az injektor,a sebesség jel,az üzemanyagszint jeladó értékek mások lehetnek így program módosítást kell csinálni ami komolyabb szakértelmet igényel. Egy szaki biztos tud segíteni a gyári jeladók eltérésében a két típus között.
Horváth Rómeó 2018.11.07. 19:06:38
G astrám van, hiába kötöttem be kapcsolási rajz szerint, a TID kijelzőn nem történik semmi változás, úgyanúgy marad a dátum kijelzésem.
Van ötleted hogy hol keresem a hibát?
ncseb 2018.11.08. 20:38:47
Vagy a kijelző 2. AA/DIS vezetéket nem vágtad el (fenti ábra) ebben az esetben az Arduino panel D2 lábára rákerülhet a 12V feszültség amit az Atmel proci nem bír el és tönkre megy.
Ellenőrizd hogy váltogatja a kijelző a dátumot úgy hogy a 2.AA/DIS lábára pozitívot adsz vagy elveszed egy 240-470 ohmos ellenálláson keresztül.
Léteznek olyan Astra TID kijelzők (igaz még nem jelezte felém senki) amik zárolva vannak ezt a gyári Op-Com szervíz programmal lehet feloldani.
icel 2019.04.20. 14:00:23
robotomi1996 2019.06.05. 21:33:34
Először is nagyon szeretném megköszönni a cikket, abszolút hasznos volt elolvasni. Arduino területén jártas vagyok. Szeretném megcsinálni, hogy az alsó sorban a pillanatnyi fogyasztás értékem jelenjen meg. Szükségem lenne az "üzemanyag jeladó" kábelre. Ezt legegyszerűbben hol találom meg?
1999.12.hó G Astra Sedan 1.4 16V benzin autóm van.
Ez az üzemanyag jeladó kábel pontosan micsoda és honnan jön?
Előre is köszönöm a válaszodat!
ncseb 2019.06.05. 21:56:20
Sok sikert!
robotomi1996 2019.06.05. 22:16:06
Tehát az injektor jelét kell bekötnöm a pillanatnyi fogyasztás mutatásához.
Ezt a motortérben tudom a legegyszerűbben elérni, ha jól értem.
A tűzfal másik oldalán, belül, az óracsoport mögött ez nem hozzáférhető?
Nézegettem a veramon oldalán is a leírásokat, de nem teljesen tiszta még mindig számomra a dolog teljesen. Jó lenne az általuk készített cuccnak egy lebutított verzióját egyszerűbben megvalósítani. Igazból az alsó sort szeretném csak változtatni, hogy dátum, pill.fogyasztás, fordulatszám, vagy a sebesség legyen megjelenítve egyenlőre. ezt egy gombbal szépen lehetne lapozni. remélem sikerül :D előre is köszi!
ncseb 2019.06.06. 20:36:27
robotomi1996 2019.06.06. 20:50:07
A motorvezérlőhöz hogy férek hozzá pontosan?
A motor jobb oldalán van? Ott lesz valamelyik vezeték? (Melyik?)
De jó, sőt klassz, de nekem nincs szükségem ennyi mindenre. Nem akarom, hogy adott útról számoljon dolgokat stb. Ezekre nincs szükségem l, egy gombbal való vezérlésre szeretném megcsinálni, hogy a dátum, pillfogy, sebesség, rpm között lehessen váltani. Ehhez igazából csak a jel vezetékekre van szükségem. :)
Előre is köszönöm!!!
ncseb 2019.06.06. 21:30:55
Sok sikert,írd majd meg mire jutottál!
Misi_999 2022.03.07. 23:05:09