A játékok ma már hangszerek. Vagy csak azt mondjuk, hogy a hangszerek ma már játékok? Mini házi hangstúdió van a zsebemben? Majdnem,minőségben Lo-Fi ( A lo-fi- t az 1990-es években kezdték elismertetni a népszerű zene stílusaként, amikor felváltva barkácsolási zenének nevezték .).Olyan kisméretű eszközök amik akár a zsebünkben is elférnek,pl. Pocket Operator (röviden PO-k) Korg Kaossilator,stb.(röviden KS) stb. Szintetizátor,sampler,sequencer egyben,a PO sorozat ez utóbbiakat mind tudja,így akár utazáskor,várakozáskor kedvünkre komponálhatunk. Ha több ilyen eszközünk van felmerülhet a kérdés hogyan lehet szinkronba tenni az eszközeinket,hogy miért? mondjuk a PO-n komponáltunk egy tetszetős Techno ütemet a KS-n meg a dallamot, mindkettőt összehozni hogy szinkronba legyenek technikai megoldást igényel,erről írok az első részben.
Pocket Oparator : A hangszerek lejátszásának egyik legjobb példája mondhatni belépőszinten a Teenage Engineering cég termékei, zseboperátorai. Első ránézésre tudományos számológépnek álcázott retro LCD játék eszköz benyomását keltik. A lejátszott hangok remekül szólnak, és valódi zenét lehet velük játszani. A kis eszközön 16 pattern-en belül 16 lépés komponálható viszonylag könnyedén,majd utólag szerkeszthető,effektezhető,stb.stb. mint egy békebeli retro PC-n megszokott SoundTracker-ben. A kompnált dalok hangjai,pattern-jei lejátszási listái egy hangrögzítővel lementhetők,majd visszatölthetőek!
A PO sorozat eszközei mind mind eltérőek,az első kiadások beépített hangszereket tartalmaztak amik nem voltak lecserélhetőek (12/14/16/20/24/28),majd ahogy fejlődtek mindig újítottak,a sequnecer mindegyik eszközbe bekerült. Mindezek mellett a számokhoz nevet is társítottak a könnyebb beazonosítás végett.
PO-12 Rhythm – Drum Machine
PO-14 Sub – Bass Synth
PO-16 Factory – Lead & Chord Synth
PO-20 Arcade – Chiptune/Game Synth
PO-24 Office – Noise/Groove Sequencer
PO-28 Robot – Synth & Sequencer
PO-32 Tonic – Advanced Drum Synth
PO-33 KO – Sampler & Sequencer
PO-35 Speak – Sampler & Sequencer
A 33/35 típusok sampler-t (+beépített mikrofont) is kaptak,így lehetőség nyílt saját hangok effektek felvételére, digitalizálására majd ezek lejátszására. A PO-32 Tonic PC-ről át tölthető hangokat is kezeli amit a Sonic Charge MicroTonic (fizetős) VST plug-in-al lehet kivitelezni.
Részletes kezelési leírások és bemutató videók töménytelen mennyiségben fel lelhetőek az interneten,ebbe most nem merülök bele,jöjjön a lényeg :
Eszközök összekötése : a PO-k 2 db. 3.5mm sztereó jack csatlakozót kaptak,így lehetőség van sorba kapcsolni őket.A bal oldali a hangbemenet,(innen lehet digitalizálni hangokat egy lejátszóról) a jobb oldali a fülhallgató kimenet.
Példa az összekötésükre :
videó amiben több PO muzsikál összekötve
A PO-k egy trigger-alapú vezérlőfeszültség-jelet használnak, PO-Sync néven . Ez a jel elektronikus impulzusokból áll, egyenletesen elosztott időintervallumokkal. Az egyes impulzusok közötti időintervallum meghatározza azt a tempót, amelyen a Pocket Operator játszik. Ez egy hasonló módszer, amelyet a régi iskolai szekvenszerekben vagy moduláris berendezésekben használnak, ahol előfordulhat, hogy „óra” vagy „trigger” kimenetként említik.
Honnan származik ez a PO-Sync jel?
Egyszerűbben fogalmazva: a 'Master' Pocket Operator PO-Sync jelet generál a saját belső órája segítségével. Ezt más külső eszközök is előállíthatják. Amikor beállítja a tempót (BPM) a „Master” eszközön, akkor a PO-Sync jelet generál ugyanolyan relatív sebességgel. A menet közben állított tempót a többi eszköz követi.
Akár több zsebszinti is összeköthető,az első mindig a Master (bal oldali). Az összekötő kábel a hagyományos 3.5mm-es sztreró jack,ha szinkronba akarjuk tenni az eszközeinket akkor a Master beállítása az SY1 lesz ( ezt a record+bpm gomb megnyomásával lehet aktiválni) ebben az esetben a sztereó jack kábelen a bal csatornában a szinkron jel megy,míg a jobb csatornában a zene. A szinkronjel egy pattogó hang ami fülhallgatón is hallható.A második eszközbe csatlakoztatott fülhallgatón szólal meg mind a két szinti hangja a szinkronjel nélkül mert azt az utolsó (esetünkben a jobb oldali a második) eszköz leválasztja.
Összesen 6 szinkronizálási mód van, amely lehetővé teszi, hogy tetszőleges számú Pocket Operator láncot hozzunk létre, bármilyen sorrendben. A Pocket Operatoron ezek SY0 - SY5 formában jelennek meg. Több eszköz összekötésekor a táblázatban leírtakat kell alkalmazni beállítani.
mode | input | output |
SY0 | stereo | stereo |
SY1 | stereo | mono/sync |
SY2 | sync | stereo |
SY3 | sync | mono/sync |
SY4 | mono/sync | stereo |
SY5 | mono/sync | mono/sync |
Az így összekötött eszközök szinkronba lesznek,pl az elsőn elindítjuk a megkomponált dobütemünket a másodikon is indul a szólórész és szinkronba szólnak!
Amire érdemes figyelni :
1. mindig az első "master" diktálja a tempót,vagyis a beállított BPM szerint lép,a többi ezt követi.
2. a sorban a második vagy további eszközökön nem indul a lejátszás amíg szinkronban vannak kötve és az első "master" eszköz nem játszik vagyis áll!
3. tegyük fel hogy mind a 3 már együtt játszik, mindegyikük teljes hangerővel. 1 a mester, 2 a lánc és 3 a kimenet.
- Ha lecsökken az Operator 3 hangereje, az összes Pocket Operator hangereje csökken.
- Ha ehelyett lecsökkentjük az Operator 2 hangerejét, akkor az 1 & 2 hangereje csökken, de a 3 marad teljes hangerővel
- Végül, ha csak az 1. kezelő hangerejét csökkentjük, akkor az 1 csökken, míg a 2. és 3. teljes hangerővel marad.
Ez azért történik, mert a Pocket Operator hangja sorozatosan halad át a láncon, és mindegyik Operator szabályozza az előtte lévő eszközök hangerejét. Kísérletezésre van szükség, hogy halljuk mi működik a legjobban.
Induljon a lejátszás :
A Pocket Operátorok PO-Sync programot küldhetnek az eszközök azonos tempóban tartására. Nem tudják azonban jelezni a minta helyzetének indítását / leállítását és visszaállítását. Ez azt jelenti, hogy mindig időben lesznek, de lehet, hogy rossz fázisban indulnak ki a "Master"-el, ha rossz pillanatban aktiválódnak.
Ha azt szeretnénk, hogy a PO-k egyszerre kezdjenek el játszani, akkor először a lánc Sync egységein kell megnyomni a lejátszást, majd a Master play gombot. Ez „jelzi” a szinkron egységeket, így készen állnak az 1. ütem megkezdésére, amikor PO-Sync jelet kapnak.
Ha az egyik szinkronizáló egység rossz helyen indult, akkor bármikor leállítható és újraindítható a ritmuson, miközben a master játszik. Megnyomhatjuk a stopot a lánc összes Pocket Operatorján, majd felvehetjük az összes Sync egységet, hogy készen álljon a master-re.
Amíg a Master eszköz fut, bármikor elindíthatjuk és leállíthatjuk a szinkronizálási egységeket anélkül, hogy megszakítanánk a jam munkamenetet.
Más eszközök, például CV-átalakítók, hardver-szekvenszerek és eurorack modulok konfigurálhatók ekvivalens PO-Sync létrehozására. Ha ezt a lehetőséget fedezzük fel, érdemes ellenőrizni a specifikációk listáját, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy megfelelően fog-e működni.
Ellenőrizzük a szinkronjel feszültség kimenetét
A kézikönyv kimondja, hogy a szinkronjel által generált impulzusok nem lehetnek nagyobbak, mint 5 Vpp (volt csúcs-csúcs között). Ez azt jelenti, hogy az impulzus minimális és maximális feszültsége közötti különbség nem haladhatja meg az 5V-ot. Az erősebb jelek helytelen indítókat okozhatnak, vagy szélsőséges esetekben károsíthatják a PO-t. Ha a jele gyengébb, mint 5Vpp, akkor lehet, hogy egyáltalán nem lesz elegendő a PO elindításához. A legjobb megoldás az, ha 5Vpp vagy valamivel alacsonyabb értékre törekszünk.
Ellenőrizzük, hogy az impulzus hossza megfelelő-e.
A szinkronjel impulzusainak is megfelelő ideig kell tartaniuk. Ha túl rövidek, akkor az impulzus nem indítja el a PO-t. Ha túl hosszúak, a Pocket Operator szekvenszere elkezdi kihagyni a lépéseket. Amikor teszteltük, a szinkronjel megfelelően működött, amikor az impulzus ideje 3-67 ms között volt. Ez a tartomány meglehetősen normális lesz a legtöbb órajel esetében, ezért ne aggódjunk, ha ez nem konfigurálható opció!
Használjuk a tempóhoz viszonyítva a megfelelő intervallumot
A szinkronjel minden 2 impulzusára a Pocket Operators szekvenszer 4 lépést (vagy negyedjegyet) lép előre. Ez azt jelenti, hogy az órájának 1/8-os hangintervallumokat (quavereket) kell kiadnia ahhoz, hogy a szinkronizálót megfelelően szinkronizálja.
Egyéb szintetizátorok szinkronizálása : a Korg Volca sorozat szintetizátorai gond nélkül kezelik a PO-k szinkron jeleit,amit ugyanúgy 3.5mm sztereó jack kábellel csatlakoztathatunk.
De mit lehet tenni ha nincs szinkron csatlakozás az eszközön?
A mostani példában egy Korg Kaossilator 2 ( röviden KS2 ) zsebszinti átalakítást mutatok be Arduino segítségével.A KS 2 egy a zsebben is elférő úgynevezett dinamikus frázis szintetizátor amivel bárhol, bármikor, könnyedén készíthetünk zenei frázisokat. Tenyérnyi méretű szintetizátor a KORG KAOSS családtól.
Főbb tulajdonságai:
- Az X-Y érintőképernyőn való ujjmozdulatokkal vezérelhető az eszköz
- A 150 beépített hangszín minden elektronikus zenei stílust lefed
- A PCM hang engine realisztikus dobhangok megszólaltatását nyújtja
- A Scale Key és Note Range funkciók meggátolják a hamis hangok leütését
- A Loop Recording funkció végtelen számú sáv overdub stílusú rögítését teszi lehetővé
- A kettős Loop Recording bankkal DJ-stílusú crossfade-elést és játékmódot érhetünk el
- Rögzíthetjük a beépített mikrofon jelét, illetve külső mikrofont is csatlakoztathatunk a Kaossilator 2-höz a külső bemenet segítségével
- A microSD/SDHC kártya aljzat segítségével loop-okat és rögzített performanszokat menthetünk/betölthetünk PC-ről wav formátumban!
Magyar nyelvű szétbontós javítós videó MHVLog jóvoltából,katt ide!
A KS 2 nem rendelkezik szinkron csatlakozással az átalakításhoz ezek az oldalak segítettek hozzájutni :
https://www.arduinoslovakia.eu/blog/2021/1/korg-volca-signal-sync-out?lang=en
http://lofi.fi/sync-a-midi-device-with-po-12-using-arduino/
https://www.instructables.com/Kaossilator-2-hands-free-part-12/
......
Szóval,ha nincs sync kimenet egy eszközön de van BPM led akkor abba próbáljunk kapaszkodni! Erre a célra egy egyszerű kapcsolást mutatok be ami megfigyeli a BPM led villogását és ez alapján szinkronjelet generál.Az említett blogokban 3-67 ms hosszúságú jelet írnak,így célszerű a két érték között maradni.Mint az imént említettem a Pocket Operátorok fél ütemenként is adnak egy impulzust,ami annyit jelent hogy két BPM között is kell impulzus így jött ki a 15ms (sajnos ennek az értéknek a dupla vagy szimpla beállítására nincs lehetőség a PO-kban,ezzel szemben a Korg eszközeinél igen).
Arduino IDE alatti programozással viszonylag egyszerűen megoldható.
uint32_t targetTime = 0;
uint32_t targetTime2 = 0;
uint32_t pauseTime = 2000;
byte input_level;
void setup() {
pinMode(1, OUTPUT);
pinMode(0, INPUT_PULLUP);
}
void loop() {
input_level = digitalRead(0);
if (input_level == LOW) {
targetTime = millis();
digitalWrite(1, HIGH);
delay(5);
digitalWrite(1, LOW);
delay(pauseTime / 2);
digitalWrite(1, HIGH);
delay(5);
digitalWrite(1, LOW);
while ( digitalRead(0) != LOW ) {
delay(1);
targetTime2 = millis();
}
pauseTime = targetTime2 - targetTime;
}
}
Nem bonyolult,induláskor a "0" bemenet szintje (a KS 2 esetében negatív a led vezérlése így ezt a szintet kell figyelni,ha a jelszint alacsony "LOW" akkor a targetTime változó a belső óra (millis) értékét tárolja és 1.-es kimenet "HIGH" módba kerül 15ms ideig,ezután a kimenet visszaáll "LOW" szintre,majd a pauseTime értéke / 2-vel várakozási idő után ismét az 1.-es kimenet 15ms-ig aktív állapotba kerül.Ezt követően a while ciklus addig fut amíg a következő BPM jel megjelenik,amint érzékeli a targetTime2 változóba menti a belső óra (millis) értékét.egy kis matekot követően a pauseTime értéke a két időpont közötti intervallum lesz,ami a kiadott szinkronjelek között időt tartalmazza,így a BPM állításakor a pauseTime változó értéke mindig számolásra kerül. A programot akár Nano,Attiny85,vagy egyéb panelekre is feltölthetjük.Én egy Digispark Attiny 85 táblára töltöttem fel,a Digispark Arduinós programozásáról itt írtam röviden.
A fejlesztőpanel beszerezhető innen (3 db. van a csomagban).
Bekötési rajz :
Update 2021.04.30. kipróbáltam Korg Volca szintikhez csatlakoztatva,időnként megugrott a bpm. Alapos mérés után kiderült rövidebbre kell venni az impulzusokat (a feljebb található programot módosítottam) . A volca szinkronimpulzusa :
Tesztelés alatt a Korg Kaossilator 2 sync out :
A Digispark táblán a piros led felvillanása jelzi a továbbított impulzusokat. A KS 2 BPM led bekötése :
A hátlap leszedése után hozzáférhető a a BPM led vezérlőpontja ( C22 felirat C jelzése mellett),ez szakszerű beavatkozást igényel,az ebből eredő károkért nem vállalok felelősséget!. A hátlapról lehúzott fehér csatlakozóban van 3.3 volt ami bekapcsolást követően válik aktívvá,erről beköthető a tápfeszültség. Ez esetben a szinkronjel által generált kimenő impulzusok max. feszültség szintje is impulzusonként 3.3V ami elegendő a PO vagy egyéb említett szintik vezérlésére. Az Attiny85 működik 3.3V-ról,így használható erre a célra.
Az én gyors megoldásom : sajnos a fejlesztő panel nem fért el az elemek mellett így egy korábbi (már nem használt) panelre ültettem át az alkatrészeket (az IC-t és a 2 db. ellenállást),a szinkron csatlakozó kivezetését szintén egy már nem használt 2 pólusú táp csatira és aljzatra bíztam,a kivezetés csatlakozóaljzatát meleg ragasztóval rögzítettem.hátlap nélkül csatlakoztatható a szinkronkábel,hátlappal viszont védve van a csatlakozó aljzat :
Amire érdemes figyelni : (használat közben tapasztaltam meg) a KS2 esetében a tápellátást 2 db. AA ceruza elem biztosítja, ha a kijelzőn üres elem/akku szintet jelez leáll a kimeneten a szinkronjel miközben a KS 2 még működik. A BPM szinkronjel csak az ütemben tartást segíti az adott pattern/blokk szinkronban való indítását nekünk kell pontosítani,így megmarad az odafigyelés koncentrálás a zene játék alatt!
Rövid bemutató használat közben :
Ebben a videóban a KS2 szinkronjele a Korg NTS-1 szintetizátorba van csatlakoztatva így szinkronban mennek az Arpeggio-k..
Jó zenélést,komponálást!
Ha támogatni van kedved : https://www.patreon.com/ncseb_blog köszönöm!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.