2020. május 24. 22:03 - ncseb

AndroidOS (no name) órák nyűgje = akkumulátor

Az android operációs rendszer beköltözött a mindennapjainkba.Mobiltelefonok,TV-k,média lejátszók stb. ezzel a rendszerrel kerülnek forgalomba,naponta használjuk Több kínai okosóra gyártó használja termékein az android rendszert,Lemfo,Zeblaze,Kospet,Finow,stb.Sok esetben teljesen alap (úgynevezett stock rom-ot) rendszert telepítenek az órákra kiegészítve fitnesz alkalmazásokkal,mindemellett raknak bele bluetooth,wifi,GSM, 2 kamera,GPS,mozgás és pulzus érzékelők meg még kitudja mennyi mindent.Meglepően jó minőségben készítik az óraházakat,aluminium,kerámia,porcelán,titán,gorilla üveg,stb. és még jól is néznek ki. Egyik másik igen csábító tud lenni,tudásban (sokan mondják) kiválthatja a mobiltelefont és valóban sim kártyával használhatók,gprs eléréssel vagy wi-fi-vel internetezésre,mp3 zene lejátszásra bluetooth fülessel vagy GPS-el navigálhatsz és a fitness érzékelőknek köszönhetőn sportoláshoz is használhatod. Szóval többet tud mint egy átlagos mobiltelefon. Majdnem,ugyanis a használati idő jelentősen kevesebb mint egy átlagos mobiltelefoné. 

    

 Igen jól látod,powerbank-ról töltődik a ketyegő. az alábbiakban az óra beépített akksijáról fogok pár észrevételt megosztani.A fent említett márkák nagyon szép AMOLED kijelzőkel hívják fel magukra a figyelmet,felbontásuk max.454x454. elég jól telepakolják őket szenzorokkal/modulokkal és egy fontos dologról megfeledkeznek : az akkumulátor optimalizálása!! Az említett márkák specifikációiban leírják az akku kapacitást és a használati időt,na ez az utóbbi nagyon nem fedi a valóságot. Az órák részleteibe nem merülök bele nagyon egyszerű a kezelésük,inkább az akku probléma említése a célom.

A történetem :  egy Kospet Optimus Pro 3/32Gb verziót szemeltem ki magamnak miután rengeteg  videót megnéztem,még a SmartWatch Ticks youtube csatornáját is,a tesztek alapján vállalhatónak tűnt. Kedvezménnyel elfogadható áron adták,viszonylag gyorsan megérkezett. 2 nap használatot és 6 nap készenléti időt írnak róla.

Nem minden arany ami.. :  gyanús volt hogy az első kibontás után nem lehet bekapcsolni és hiába teszem a töltő dokkolóra be sem kapcsol. wazze ez jól kezdődik gondoltam. Majd otthagytam és kb. 10 perc múlva elindult a kijelzőn az akku töltési animációja. pár óra alatt feltöltődött. Bekapcsolás után a szokásos procedúra gyorsan megvolt,gmail account,wi-fi jelszó,bluetooth párosítás,régió,súly,napi kívánt lépés szám,fitness adatokhoz,stb. Még aznap le is merült,gondoltam persze ilyenkor sokat nyomkodja az ember.. Pár nap alatt észrevehetően javult az akku kapacitása,miután kikapcsoltam a wi-fit meg a bluetooth-ot,ja meg az always on (mindig látható óra) funkciókat egész nap elment. Így kaptam egy órát ami kar emelésre megjeleníti az időt kb. napi 15x majd este újra lehet töltőre tenni.

Itt valami nem stimmel : miért merül le közel 10-12 óra alatt amikor szinte minden ki van kapcsolva? (repülő üzemmódban) itt kezdődött a kálvária. Elkezdtem vizsgálni a rendszert,összeírtam óránként az akku százalékos kijelzésével mi mennyit fogyaszt,egyesével ki-be kapcsoltam a WiFi-t,GPS-t,Bluetooth-ot. Majd egy teljes lemerítés  feltöltés közben egy USB-s teszter / mérővel megmértem az akku teljes kapacitását.
Képtalálat a következőre: „daniu digital usb power meter”

 A gyári leírásban 800mAh-t említenek,ez fedi a valóságot,a teljes feltöltés végén 812mAh jelzett a mérő.( a fenti kép illusztráció). Itt valami gyanús,számoljunk : óránként 8%-ot esik az akku úgy hogy mindent kikapcsoltam,800mAh a teljes kapacitás akkor az kb.12 óra működési időt eredményez.Ez brutál fogyasztás. Reggel 8-tól este 20h-ig így bírja ki miközben csak az időt nézem meg rajta..

Napokig kutakodtam külföldi fórumokon okos órák használati idejével kapcsolatban és valóban a kínai márkákkal szinte mindegyiknél említik a rövid életű akku problémát.(de vannak olyan bejegyzések is hogy napokig használják töltés nélkül)

Mi van a háttérben? 

A rendszer átvizsgálása : az android nagyon jól testre szabható,de érteni kell hozzá.Első lépést a Beállítás(Settings) menüben kezdjük. A google szinkronizálást (Auto-sync data) kikapcsolva,majd az alkalmazások törlése  (App.uninstall)  alatt minden applikációnak kapcsoljuk ki az Adat használat (Data usage) -> Háttér adatok  (Background data) és az Értesítések (Notification) -et is. Így kikapcsoltuk a háttér  szinkronizálásokat. Csináljunk egy újraindítást. A teljes feltöltés után pár (3-4) óra elteltével ellenőrizzük az akku állapotát.A képen látható hogy max.20 óra a teljes üzemidő, ez nagyon kevés.(képernyőkép az órámról)


 A felszín alatt : az android rendszer felépítését tanulmányozva akadtam az úgynevezett "Deep Sleep" mély alvás módra ami (amikor a kijelző lekapcsol) elaltatja a processzort és egyéb háttér tevékenységeket. Igen ám de ott van a "Wake lock" ébresztőzár ami időközönként feloldja, például : jött email vagy messenger üzenet,a párosított mobiltelefon csatlakozik-e ha igen jött-e értesítés rá stb. így időközönként felébreszti a rendszert. Ha az ébresztések sűrűn vannak akkor mondhatni nem alszik jól a rendszer,ez is lehet egy ok a gyors lemerülésre. Az említett probléma kiderítéséhez szükségem lesz az úgynevezett

ADB (Android Debug Bridge) környezetre. Ehhez engedélyezni kell az android rendszerben a Debug módot amit az about watch menüben a Developer options alatt lehet megtalálni. (Ezt bekapcsoltam)

Itt megjegyzem hogy az ebből eredő készülék meghibásodásért felelősséget nem vállalok! Mindenki csak saját felelősségére alkosson!

A debug mód aktiválás után a PC-re (kibontás után másold egy mappába pl.C:/Adb) ADB.exe programot ezt futtatva (ez csak parancssorban működik) cmd-vel indítva egy parancssori kezelőt cd c:/adb használható. Itt mint egy a DOS-ablakban begépelt parancsokkal kell ügyködni.

 A dokkolóba helyezve USB-n a PC-hez csatlakoztatva a karóra megkérdezi milyen üzemmódban szeretnénk használni - akku töltés - fájl átvitel - kép átvitel. itt kell választani a file átvitelt (file transfer). Ha ezt már korábban használva volt akkor a driver telepítődött,a PC-n az c:/adb mappába belépés után az adb shell parancsot indítva látható hogy létrejött-e a kapcsolat az óra és az adb kezelő között..Be gépeltem az

          adb shell        

 parancsot,ha van kapcsolat az órával akkor ez látható :

       OptimusPro:/ $     

  bemásoltam ezt a sort :  

         settings get system notification_light_pulse      

majd enter,válaszként ha 1-es értéket adja akkor azt jelenti hogy a rendszer értesítő fény be van kapcsolva,ez  (több fórum bejegyzés van róla) egy súlyos probléma a Kospet android 7.1 kerneljében (nincs értesítő led és emiatt a beragadt folyamat nem engedi mély alvásba a rendszert)  .

kikapcsolásához használtam ezt a sort :

       settings put system notification_light_pulse 0       

majd lekérdeztem hogy sikerült-e az átállítás.

       settings get system notification_light_pulse       

válaszként 0 értéket kell kapnunk. az újraindítás ezzel a paranccsal elvégezhető :   

    reboot system    

több óra várakozás után figyeltem az akku merülését,a beállítások alatt :

Minimális változás történt.Láthatóan javult a helyzet 26 órára.(2 óra várakozás után 1 nap van hátra)

További vizsgálatok ADB-n,teljes akku feltöltést követően min.2 óra bekapcsolt állapot után csatlakoztam és begépeltem az : 

     adb shell bugreport > bugreport.txt       

az utasítás a c:/adb mappába elkészíti a bugreport.txt fájlt,(közel 1 perc alatt) ezt feltöltöttem a battery historian oldalra elemzés céljából : https://bathist.ef.lc/

Ezzel a módszerrel részletes elemzést lehet elvégezni,minden apróság szerepel a listán,applikációk,időpontokra bontva.Értelemszerű minden menüpont, alul az eltelt idő,oldalt az akku állapot látható..pl. a fekete leejtős vonal az akku szintjét mutatja ami alatt a piros kis pálcikák az ébresztéseket (kernel wakelock) jelzik.  Az én esetemben (a zöld vonal alatt) a kék kockák a com.adups.fota alkalmazás háttér tevékenységét jelzi,(ez nem vészes mert nem sűrűn ébreszti az alvó rendszert) Az így listázott app.-ok tilthatóak ADB-n keresztül ehhez az alábbi parancsot használtam :

      pm disable-user --user 0 com.adups.fota       

ezzel letiltható az adott alkalmazás. Érdemes google-val rákeresni az adott app.ra hogy mit is csinál,szükséges-e a rendszer működéséhez,előfordulhat hogy adott app. letiltása után nem fog működni a rendszer így mondhatni "tégla" lesz a karóra.. Op.rendszer (vagyis system boot,Recovery mód stb. TWRP) függő de ebben az esetben még az SPTools segíthet amivel a gyári firmware újra telepíthető.Ez utóbbi a legtöbb androidos rendszernél megmentheti az eszközt a kukába dobástól,ez már egy másik hosszú téma.Úgy hogy óvatosan buherálj!

Semmilyen felelősséget nem vállalok a fenti leírásból származó esetleges meghibásodásokért!  

Sajnos az én esetemben nem hozott jelentős javulást a leírt procedúra,gyanítom hogy kifogtam egy hibás darabot... 

Sok sikert!!

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ncseb.blog.hu/api/trackback/id/tr6115293522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása